dinsdag 15 maart 2011

Wat ben jij van beroep? Innovatieadviseur! En dat is...?

Ondertussen heb ik al 2 jaren het genoegen om dagelijks mijn professionele tijd te vullen met innovatie. Maar, tot heden had ik altijd last met de vraag van kennissen en familie "wat doe je nu eigenlijk binnen die nieuwe job?". Als je dan begint te spreken over het helpen van ondernemers en bedrijven om effectiever te innoveren, is dat qua begripsvermogen vergelijkbaar met dat van mij toen de prof thermodynamica voor het eerst zei dat de infinitesimaal interne energie van een systeem gelijk is aan de infinitesimaal warmte van het systeem en de arbeid die door het systeem wordt verricht. Juist ja... Een mens begint dan toch zelf na te denken over de kern van de zaak...

Eigenlijk draait het vaak om het (terug) laten opflakkeren van de ondernemersgeest om de toekomst vol vertrouwen tegemoet te gaan. Het helpt daarbij dat die 'geest' inherent aanwezig is, maar soms wat verdrongen is door allerhande operationele beslommeringen. En in een occasioneel geval ook wel eens door een te lange siësta. Gelukkig hebben we de veranderingen in de omgeving daarbij aan onze zijde. Die verandert tegenwoordig zo snel dat je al van slechte wil moet zijn om te denken dat een bestaande business er binnen 5 à 10 jaar nog zo zal uitzien. Ieder bedrijf heeft middelen in handen om zijn eigen toekomst vorm te geven,want anders zullen anderen het in haar plaats doen. En dan is het vooral zaak om de ondernemer te overtuigen een klimaat te scheppen dat niet alleen een goede voedingsbodem is voor ideeën maar vooral ook een goed oogstsysteem voor die ideeën kent. Walk your talk is hier nog altijd een perfecte metafoor . Werknemers oproepen tot creativiteit vraagt creatieve maatregelen om die creativiteit aan te moedigen en te belonen.

Om even terug te komen op de elevator pitch als ze vragen naar wat ik doe. Ik hou het op: ondernemers goesting doen krijgen om nieuwe dingen te doen en ze helpen om die te realiseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen