zondag 20 maart 2011

Stresstest voor uw businessmodel.

Een nieuw woord is binnengeslopen in ons dagelijks taalgebruik: de stresstest. Wat is een stresstest? Wel, op het moment dat we vaststellen dat er iets ernstigs misloopt, bv. een bankencrisis, of verlichtingspalen die van hun stokje gaan of een kernramp, verhogen we de staat van alertheid en onderzoeken we de stressbestendigheid van het getroffen subject. Dat is op zich lovenswaardig: het is immers verstandig om lessen te trekken uit slechte ervaringen om herhaling te voorkomen. Meegenomen is dat bij een positief resultaat de publieke opinie gesust is en we kunnen overgaan naar de orde van de dag.

Helaas worden die stresstests altijd reactief ingevoerd nadat er zich een probleem heeft voorgedaan. Alles kan beter, dus misschien kunnen we enkele zaken bepalen waarvoor we best proactief zo'n stresstest opstellen.

Moest er hier ooit een wat zwaardere aardbeving plaatsvinden, zou ik alvast liefst hebben dat onze bruggen, tunnels en skyscrapers geslaagd zijn in een stresstest. Maar ook bv. de dierentuin van Antwerpen. Stel u voor dat na zo'n beving al die beesten de Meir innemen. En wat te denken van onze gevangenissen, de ondergrond van onze kanalen en onze voetbalstadions?

Nu we toch bezig zijn met tests uit te schrijven, kunnen we misschien onze blik wat verruimen. Wat creativiteit om de week met te starten kan nooit kwaad. Een stresstest op de toekomstige regering, lijkt me geen overbodige luxe. Het zou immers zonde zijn dat een nieuwe regering het na enkele weken begeeft.

Wat me vorige week echter tijdens een avondlijke rit naar huis te binnen schoot was of er geen nood is aan een stresstest voor het businessmodel van bedrijven. Weinig bedrijven zien hun businessmodel immers al een mogelijke zwakte. Men focust op prijs, kwaliteit, snelheid,...maar veel minder op het verdienmodel, unieke partnerships, nieuwe distributiemethodes... Nochtans zitten net daar dikwijls interessante innovatiekansen. Enkele alternatieve businessmodellen bedenkenen die inzetten of achter de hand houden voor als uw markt verandert, geeft u een competitief voordeel.

Ik denk dus niet dat het verstandig is om te wachten met deze stresstest tot de eerstvolgende aardbeving. En u?

PS: moest je interesse hebben in een stresstest voor uw relatie, verwijs ik naar andere literatuur (www.flair.be) :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen