woensdag 30 maart 2011

Waarom we ons niet allemaal aan het innoveren zetten...


Innovatie is het middel dat onze Vlaamse (en in uitbreiding Europese) Economie ook in 2020 nog in het koppeloton moet houden. Zelden zo'n boodschap zo uniform over de diverse maatschappelijke geledingen horen verkondigen. En je hoort mij niet het tegendeel beweren :-). Je zou dus denken dat elk bedrijf ondertussen alle zeilen bijzet om aan het innoveren te slagen. De realiteit is natuurlijk anders. Hoe verklaar je die paradox?

Af en toe pols ik bij ondernemers wel eens informeel naar de drempels om actiever in te zetten op innovatie. De meest voor de hand liggende zijn natuurlijk dat innovatie geld en tijd kost en beiden zijn te weinig aanwezig. Daar valt niet over te discussiëren. Maar ook reguliere productie kost geld en enkel focussen op kostenbesparing is niet echt een duurzame strategie voor groei. Bespaar 10 jaar opeenvolgend 10% en je bedrijf is gehalveerd. In sommige gevallen komt in dergelijke gesprekken een drempel naar boven die dichter bij de waarheid zit: het gevoel dat men als ondernemer/manager zelf alleen verantwoordelijk is voor het succes van innovaties. Dat gevoel gecombineerd met de onvoorspelbaarheid van innovatieprocessen werkt soms verlammend.

Het moet zijn dat de successtories die vaak in de pers opduiken (Apple, Facebook, Google) mee aan de oorzaak liggen van die veronderstelling. Het lijkt immers dat die bedrijven geleid worden door witte raven die zelf elke innovatie in gang duwen en ook nog over de meet trekken. Nu zijn Jobs, Zuckerberg en Page & Brin natuurlijk niet de minste. Hoe schitterend hun initieel idee ook was, het is door ruimte te geven aan hun medewerkers dat succesvolle innovaties mekaar opvolgen.

Kortom: faalangst bij leidinggevenden is soms een dooddoener voor innovatie. De leidinggevende die denkt dat hij het hoogste IQ moet hebben van de groep, wordt hier meestal op een bepaald moment met geconfronteerd. Nochtans voor niks nodig, want hij moet niet het grootste IQ hebben, maar wel zoveel mogelijk IQ uit de groep samenbrengen om die innovatie tot een succes te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen