Bij het uitstippelen van innovatiestrategieën maken we soms dezelfde inschattingsfout. We denken allemaal dat we direct een doorbraakinnovatie moeten forceren, die een formidabele impact zal hebben op ons bedrijf. Omdat we de lat zo hoog leggen, lijkt innovatie uiteindelijk onbereikbaar. Niks mis met ambitieuze doelen (denk aan de Big Hairy Audicious Goals van James Collins), maar het pad naar die doelen moet bezaaid zijn met tussentijdse doelen die vatbaar zijn voor alle teamleden. Een bergbeklimmen doe je weliswaar met het einddoel (de top) in je achterhoofd maar het volgende rustpunt voor ogen.
Om met met de woorden van Bezos te zeggen: "not every day will give you the chance to save somebody's life, but every day offers us an opportunity to effect one." Het is weinig (om niet te zeggen geen) bedrijven gegeven om elke dag een doorbraakinnovatie te realiseren, maar elk bedrijf krijgt elke dag wel kansen om met kleine stappen te vernieuwen en daardoor, door innovatie, zich te versterken. "Be willing to be a beginner every single morning".
Geen opmerkingen:
Een reactie posten