Het is verstandig om verschillende bronnen te combineren:
1) Je klanten: pols bv. bij klanten naar hun verwachtingen op langere termijn. Zeker bij bedrijven die contractwerk doen, is het zaak om te anticiperen op wijzigingen in die verwachtingen.
2) Je front-office teamleden: elke medewerker die in contact komt met de markt, doet indrukken op over veranderingen in die markt. Alleen zal hij vaak het mogelijke belang van die indrukken te laag inschatten. Teamleden worden dus best aangemoedigd om dergelijke indrukken intern aan te kaarten en samen te analyseren.
3) Je concurrenten: dit is bij veel bedrijven een categorie van trendsinformatie die bewust wordt opgevolgd. Vooral als je concurrent 'rare' dingen begint te doen, zoals een totaal nieuw product of dienst aanbieden, is alert zijn aan de orde.
4) Op het internet wordt je om je ogen geslagen met trendsinformatie. Enkele interessante bronnen die ik zelf al eens consulteer:
- http://www.springwise.com: vooral interessant als je op zoek bent naar nieuwe businessmodellen in een sector naar keuze
- http://www.trendwatching.com: handig om periodiek nieuwe trends die gespot worden op te volgen
- http://www.trendhunter.com: zeer groot aanbod aan trends, soms wat te veel om het kaf van het koren te scheiden.
- http://www.psfk.com: toekomstbeelden voor enkele technologische sectoren
- http://www.flandersdc.be/view/nl/1471773-30+trends+en+ontwikkelingen.html: 20 relevante trends voor diverse sector
Suggesties mbt andere interessante bronnen zijn welkom.
Beschouw die bronnen trouwens vooral niet als leidraad voor je eigen business. Ze kunnen je wel inspireren om in te spelen op veranderingen die je zelf opmerkt in je sector, bv. door een nieuwe aanpak van de markt, nieuwe partnerships,...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten