dinsdag 5 april 2011

Innoveren is als een goede mop vertellen...


Is het u ook al opgevallen dat er in organisaties die uitblinken door creativiteit en innovatie, vaak gelachen wordt? Nu denkt u misschien spontaan aan Woestijnvis-alike bedrijven, waarin humor vaak het product an sich is. Ik merk echter dat er in diverse sectoren bedrijven zijn die er wonderwel in slagen om humor naadloos te integreren in de bedrijfscultuur. Je voelt direct bij het eerste contact dat enige zelfrelativering ingebakken is. Zelfrelativering staat hier niet symbool voor gelatenheid of een laisser-passer mentaliteit, maar voor een open houding voor zelfkritiek, de essentie voor een veranderingscultuur. En net die laatste is een sterke troef voor een innoverende organisatie.

Recent hoorde ik iemand die vaak kampeert een grap vertellen. Hij was (zogezegd) met een kameraad aan het kamperen in de Ardennen. 's Nachts maakte die hem wakker en vroeg om te beschrijven wat hij boven zich zag. 'Ik zie miljoenen sterren en de maan', zei hij. 'Wat zeggen ze jou?', vroeg z'n vriend. Hij dacht even na en zei: "astronomisch gezien zeggen ze me dat er biljoenen sterrenstelsels zijn, astrologisch merk ik dat venus in de Grote Beer staat, op vlak van tijdsinschatting moet het zo'n 4 uur in de morgen zijn, theologisch doet me dit er aan twijfelen of God toch niet bestaat en meteorologisch gezien denk ik dat we morgen prachtig weer gaan hebben tijdens onze trektocht." Zijn vriend antwoordde:"stomme idioot, onze tent is gestolen...".

Lijkt me een prachtig voorbeeld hoe humor in dit geval ook symbool kan staan voor het gevat aanbrengen van de nood aan verandering en innovatie. Vaak zijn mensen in een organisatie immers zo bezig met hun eigen 'ding' dat ze de belangrijkste verandering in de omgeving niet meer zien. Blinde vlekken..., we hebben er allemaal last van.

Kortom: meer humor in onze bedrijven, is misschien een goede katalysator om de innovatiekracht mee te versterken.

Goede grappen die metafoor staan voor verandering of aanverwante managementnoden zijn welkom ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten