Nu de zomer in aantocht is, leek het me enkele dagen terug het goede moment om nog eens wat oude, lange broeken uit de kast te verwijderen. Soms is het best lastig om uit te maken of een broek het verdient om nog een seizoen langer dienst te doen. Gemakkelijker wordt het als een broek tot op de draad versleten is of zelfs gescheurd is. Hun lange staat van dienst zegt trouwens iets over de emotionele band die ze bij de drager veroorzaakten. Het is niet elke broek gegeven om tot die fase van ontbinding gedragen te worden.
Zo haalde ik ook deze keer een 'geklede' broek uit de kast die bij een ongelukkig contact met een 'winkelhaak' gescheurd was. In normale omstandigheden maakt die geen kans om langer deel uit te maken van mijn collectie. Maar nu rees er zowaar enige twijfel. Enkele dagen vooraf had ik immers nog iemand gezien met een gescheurde jeans. Toch mooi voorbeeld van hoe een leverancier kan innoveren door enkel te kopiëren wat haar klanten doen. Levi-Strauss had opgemerkt dat haar jeugdig publiek rondliep met gescheurde broeken wat een stoer imago bevorderde. No problem, dachten ze, en ze brachten een eigen gamma op de markt. Diezelfde Levi-Strauss had die copy/paste eerder al toegepast bij het op de markt brengen van gebleekte jeans. Uiteraard is de marketing machine die opstart na een dergelijke bevinding een kritische succesfactor, maar ze start pas op na het waarnemen van het klantengedrag zelf.
Nu denkt u allicht dat dergelijke voorbeelden uniek zijn. Hmm... Het tegendeel lijkt me eerder te kloppen; het kopiëren van klantengedrag is de kern van veel succesvolle innovaties. De meeste innovatieve diensten vinden hun oorsprong in het observeren van klanten en het genereren van een aanbod dat klanten werk uit handen neemt met meerwaarde op kwaliteit en gemak.
Uitdaging: kijk eens rond en zie wat je klanten zelf doen met je product en/of dienst. Mogelijk ligt er een innovatiekans voor het grijpen. Pak ze vast. Zo niet, deel ze gerust met ons...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten