woensdag 30 januari 2013

De Sinner Cirkel voor innovatie...

Momenteel lees ik het boek Ecologica van Michael Breemans van Ecover. Meer daarover in één van de volgende weken. Als je spreekt over Ecover, spreek je uiteraard ook over (ecologisch) wassen. Via dit boek kwam ik alvast in contact met  de Cirkel van Sinner. Dr. Herbert Sinner was een Duitse chemicus die, binnen het bedrijf Henkel, nogal wat van zijn leven toewijdde aan het op punt stellen van wasproducten die, hoe kan het anders, nog witter dan wit wasten. Dr Sinner moet zich op een bepaald moment afgevraagd hebben hoe hij het complexe wasproces bevattelijk kon voorstellen aan collega's en de buitenwereld. Wie weet bracht de vorm van de wastrommel hem tot het inzicht dat een cirkel de oplossing was.

De Sinner Cirkel geeft de 4 belangrijkste impactfactoren op het wasproces weer: Temperatuur, Actie, Chemie en Tijd. Je kan met die factoren spelen om een goed wasresultaat te krijgen. Verhoog je de tijd, dan kan je bv. chemie en actie allicht verminderen. Die cirkel wordt ondertussen gebruikt in veel andere reinigingsprocédés dan de wasmachine. Als je de afwasmachine snel je servies wil laten blinken, zal je dat meer energie kosten. Een industriële afwasmachine verbruikt veelal minder chemicaliën omdat de mechanische actie sterker is. De 4 impactparameters zijn echter allen op één of andere manier nodig. Hoeveel chemie je ook gebruikt, het proper krijgen van de was zal een zekere temperatuur vragen, de nodige mechanische actie en hoe dan ook wat tijd. Voor elke parameter is er ook een punt waarboven haar impact marginaal sterk terugvalt.

Innoveren is uiteraard net iets meer dan het bedrijfsservies opblinken. Maar toch biedt die Sinner Cirkel wel wat inspiratie om een innovatieproces voor te stellen. Stel dat je een nieuw product/dienst/concept/business model wil vermarkten. Wat zegt de Sinner Cirkel dan?

1) Een eerste parameter is temperatuur. Je hebt in eerste instantie nood aan creativiteit en goede ideeën afgestemd op de marktnoden. De temperatuur loopt op als er een sterke collectieve overtuiging is dat het markt- of maatschappelijk potentieel van een beoogde innovatie groot is. Een goede 'thermometer' helpt daarbij natuurlijk.

2) Een tweede invloedsparameter is actie. Ideeën moeten uitgewerkt worden. Een goede doordachte aanpak (planning), met de nodige aandacht voor interacties met de markt, versnelt innovatieprocessen.

3) Een derde invloedsparameter is chemie. De chemie tussen teamleden tijdens de uitvoering is determinerend voor het resultaat. Teamleden scharen zich best achter een uniforme visie en zijn best complementair. Chemie in teams heeft een intermenselijke component, maar kan uiteraard gesmeerd worden door nieuwe (digitale) technologie.  Volharding is hier ook aan de orde: 'when the going gets tough, the tough get going' zong Billy Ocean al.

4) Een vierde invloedsparameter is tijd. De tijd en de middelen die je kan investeren in een innovatietraject hebben nogal wat impact op het resultaat.

Elk bedrijf kan haar ideale mix zoeken om haar innovatie-inspanningen succesvol te maken. Grote bedrijven zetten veel in op de parameter tijd door veel medewerkers vrij te maken voor grote R&D projecten. Dat gebeurt vaak ook op basis van een sterke planning. Kleine bedrijven en zeker starters moeten het eerder hebben van een hoge 'temperatuur' met veel aandacht voor een continue aftoetsing van hun creatieve ideeën met de markt. De chemie in startende bedrijven is vaak groter, deels ook doordat hun absorptiecapaciteit naar nieuwe digitale technologie gemiddeld hoger lijkt.  In beide gevallen zijn er legio voorbeelden van succesvolle innovaties. Wel is duidelijk dat het accent bij succesvolle innovaties meer en meer verschuift naar meer aandacht voor 'temperatuur' en 'chemie' versus 'tijd' en 'actie'...

Tussen theorie en realiteit zitten soms wat weerhaken. De Sinner cirkel is niet onfeilbaar en houdt geen rekening met parameters die in de jaren '60 minder aan de orde waren. Milieuimpact om er maar één te noemen: de cirkel spreekt dan ook niet over de hoeveelheid water. Elke metafoor die een complexe realiteit vereenvoudigd probeert voor te stellen, heeft zo zijn beperkingen. De innovatieversie van de Sinner cirkel dus ook.  U ziet er ongetwijfeld enkele...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen