woensdag 17 augustus 2011

Waarom belonen beter werkt dan straffen: the fun factor...

Afgelopen weekend deden we met vrienden een fietstocht. Toen we een flitspaal passeerden, klonk de klassieke grap: 'omkijken en lachen voor de foto'. Daarmee was de flitspaal even het gespreksonderwerp van de dag. Blijkt dat omzeggens iedereen al wel eens tegen de spreekwoordelijke flitslamp gelopen is, sommigen zelfs meermaals.    Waarop zo'n slachtoffer poneerde dat men beter de chauffeurs zou flitsen die zich wel aan de snelheid houden om die dan te belonen. Wel, dat vond ik nog eens een tof idee...

Thuisgekomen heb ik direct even supersonisch rondgesurfd op internet zonder vrees voor flitsers. En zowaar een filmpje gevonden dat perfect aansloot bij dit idee. Ik wil het u vooral niet onthouden (Speed Camera Lottery). Opzet is dat snelrijders nog steeds betalen voor hun 'roekeloos' rijgedrag. Maar, de opbrengsten worden in een pot gestoken die verloot wordt onder zij die zich wel aan de snelheidslimieten houden. Dat kan tellen als motivator, lijkt me. Belangrijker dan het financiële aspect, is de fun-factor van deze aanpak. Vandaag ben ik misschien de pineut door een onoplettendheid in een zone 50, maar morgen kan ik door aanpassing van mijn rijgedrag beloond worden.
En oh ja, momenteel worden de boetes ook terug uitgekeerd aan de maatschappij, via investeringen allerhande in mobiliteit. Kan u er zich iets bij voorstellen dat weinigen onder ons die 'return on good behaviour' merken als ze van file tot file rijden of hun trein weer eens 2 uur stilstaat.

Tot daar het zotte idee...

Maar hoe zit dat in uw bedrijf. Het lijkt op het eerste zicht wat overdreven om te stellen dat medewerkers straffen nog van deze tijd is. Maar is dat wel echt zo? Het is een feit dat veel evaluatiesystemen het gemiddelde als regel stellen. Iemand die slechter dan het gemiddelde werkt, creëert ruimte voor hogere scores voor iemand die boven het gemiddelde functioneert. Het resultaat op bedrijfsniveau is uiteraard het gemiddelde. Vraag is of dat is wat je wenst: een gemiddeld presterend team. Qua motivatiestimulering voor het ganse bedrijf lijkt me dit alleszins een ondermaatse tool (gemiddeld genomen 50% tevreden en 50% ontevreden).

Bekijk verder nog even de niet-financiële flitscamera's in je bedrijf. Hoe motiveer je bv. mensen om nieuwe ideeën aan te brengen? Door ze te bedanken voor het idee en er daarna niks meer over te zeggen (bestraffen) of door hun initiatief te prijzen door er aandacht aan te schenken ook in gesprek met anderen (belonen)? Of nog beter: misschien betrek je iedereen in het evalueren van ideeën. Mensen krijgen jaarlijks een virtueel investeringsbudget waarmee ze kunnen investeren in ideeën van anderen. Investeren betekent natuurlijk ook maximale support om die ideeën te valoriseren in het bedrijf. Voelt u de funfactor stijgen...

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen