dinsdag 14 juli 2009

Innovatie vlotter bij non-profit versus profit bedrijven of juist niet?

Recent sprak ik met iemand vanuit de non-profit sector (cultuur) over innovaties binnen zijn sector. In tegenstelling tot mijn verwachtingen, blijkt innovatie binnen die non-profit sector geen vanzelfsprekend verhaal. Op het eerste gezicht dacht ik immers dat die sector enkele barrières mist die bij andere bedrijven vaak innovatieremmend werken: nadruk op korte termijn commerciële resultaten, gebrek aan tijd voor creatieve randprojecten,... Ook de non-profit heeft echter zijn drempels: vaak liggen bestuurders dwars omdat innovatieve projecten het bedrijf te ver zouden wegbrengen van zijn kernopdracht, maar ook tijd- en geldgebrek is een factor die vaak over de lippen gaat.
Op een onbewaakt moment hoorde ik iemand eens beweren dat die gesubsidieerde non-profit bedrijven 'toch geen nood hebben aan innovatie als ze zo geld krijgen'. Nochtans is de wedren voor subsidies, gezien de schaarse middelen, sterk vergelijkbaar met deze voor klanten, en moet een dergelijke subsidie-afhankelijke non-profit continu zichzelf bewijzen en dus durven vernieuwen om 'hot' te blijven voor zijn donateurs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten