woensdag 11 januari 2017

Wat Leonard Cohen me leerde over innovatie...

2016 was een jaar dat nog enige tijd over de tong zal gaan. Zelfs een volhardende optimist moest al eens in zijn nog zijn resterende haar krabben bij al dat slechte nieuws die diverse mediakanalen - niet in het minste zij die sociaal noemen - de ether instuurden. Eens te meer werd echter duidelijk dat muziek in al zijn vormen een enorm verbindende factor kan zijn. Dat wordt het zeker als de artiesten zelf in hun muziek een testament achterlaten. Eerder in deze blog kwam David Bowie - "Look up here, man, I'm in danger, I've got nothing left to lose - al aan bod. Een memoriam voor His Royal Badness moet nog uitkristalliseren. Maar de meest geniale qua lyrics legde het loodje op 7 november: Leonard Cohen. Er was er maar één die de Nobelprijs Literatuur verdiende voor het op muziek zetten van echte literatuur en dat was uiteraard Cohen. In vergelijking met zijn teksten lijkt Bob Dylan een kampvuur zanger. Maar akkoord, over smaak valt wel degelijk te twisten.

Wie een beetje in Cohen's teksten begint te grasduinen, vindt al snel pareltjes van tips om dagelijks te overleven in een veranderende wereld en misschien zelf een verschil te maken. De volgende 7 tips bijvoorbeeld:

1) Al bij zijn debuutalbum 'Songs of Leonard Cohen' uit 1967 werd duidelijk dat Cohen niet zomaar een zanger was, maar een poëet die zich had omgevormd tot bard. Enig marktinstinct was hem trouwens niet vreemd. Zijn 2 dichtbundels en 2 romans die hij daarvoor schreef, geraakte hij niet aan de straatstenen kwijt. Tijd om te pivoteren met mijn business model dacht hij en dus schreef hij de song Suzanne die werd uitgebracht door de Amerikaanse singer-songwriter Judy Collins. De eerste hit was een feit. Er was tractie in de markt voor deze carrièrewending.

2) Op hetzelfde album staat ook het prachtige Sisters of Mercy, een naam die de New Wave groep The Sisters of Mercy gretig omarmde. In de song dicht Cohen: "Oh the sisters of mercy, they are not departed or gone. They are waiting for me when I thought I just can't go on?" De man heeft in zijn leven nogal wat tegenslagen gehad. Zo werd hij ondermeer opgelicht door zijn manager. Ondersteuning door wat (al dan niet boeddhistische) klankborden hielp hem door de moeilijkste momenten in zijn leven en business. Het aanbod is er. Het is kwestie van het te willen gebruiken.

3) Een derde bekend nummer op het eerste album is 'So long Marianne' waarin Cohen stelt  "Now so long, Marianne, it's time that we began...". Het is één van de mantra's bij ondernemerschap. Je  begint er best tijdig aan, op een moment dat je niet veel te verliezen hebt.

4) In 1984 bracht hij het album 'Various Positions' uit met daarop het nummer 'Hallelujah'. Door de prachtige versie van Jeff Buckley was ik bijna vergeten dat dit ook uit de pen droop van Cohen. " I've heard there was a secret chord, that David played and it pleased the Lord. But you don't really care for music, do you?". Segmentering is cruciaal bij innovatie. Te vaak lijkt het nog alsof iedereen een toekomstige klant is, zeker in B2C innovaties.

5) In 1988 kwam 'I'm your man uit' met daarop de song 'First We Take Manhattan'. Ook geeft Cohen verdere tips over een go-to-market strategie. Belangrijk daarbij is de zogenaamde 'beachhead' strategie, die bepaalt welke markt je eerst aanboort.  Je concentreert daarbij je aandacht best op een (vaak kleine niche) markt waarin je eerst dominantie uitbouwt om van daaruit dan naburige markten aan te boren. Met dank aan collega Marc Tiri voor de tip.

6) In 1992 bracht Cohen het album 'The Future' uit met daarop de song 'Anthem', één van de 3 songs op het album die voorkomen op de soundtrack van Natural Born Killers van Oliver Stone.  "There is a crack in everything. That's how the light gets in." Veel mooier heb ik iemand nooit de nood aan creativiteit en innovatie horen omschrijven. Vooruitgang is enkel mogelijk door mensen die af en toe het normale in vraag stellen.

7) Hoewel Cohen vlot strooide met allerhande innovatietips, kwam hij in zijn laatste album uit 2016 'You want it darker' tot het inzicht dat elke ondernemer uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor zijn beslissingen. Externe adviezen zijn niet zelden tegenstrijdig naargelang het perspectief. In 'It seemed the better way' stel hij: "Sounded like the truth. Seemed the better way. Sounded like the truth. But it's not the truth today."

Moest je daar nog aan twijfelen: Cohen was een Innovatiemanager pur sang...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen