woensdag 4 januari 2017

Wat André Rieu me leert over innovatie...

Er zijn van die onoverkomelijkheden in de periode van Kerstmis en Nieuwjaar, ook op muzikaal vlak. Uiteraard de Tijdloze 100 op Studio Brussel. Voor wie wel eens graag wat geluidsgolven van klassieke muziek langs zijn trommelvliezen laat scheren, is er in deze periode een volhardend dubbel aanbod: André Rieu en het Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker in Wenen.

Laat ons even beginnen met het tweede. Het concert vond de eerste keer plaats in 1939, toen nog op Oudejaarsdag om dan sinds 1941 zijn vaste stek te krijgen op Nieuwjaarsdag. Ruim 75 jaar traditie dus.  Het concert gaat door in de Gouden Zaal van de Wiener Musikverein. Dat goud mag je redelijk letterlijk nemen en is ook een maat voor de prijs die je voor een ticket betaalt. In de zaal zelf lopen de prijzen op tussen 260 en 1090 EUR. Tickets worden verkocht via lottrekking. Je kan je kandidaat stellen de eerste 2 maanden van het jaar, voor het concert van het jaar nadien.  Het Nieuwjaarsconcept omvat lichte klassieke muziek van vooral Oostenrijkse componisten, niet in het minst van de Strauss familie. Afhankelijk van de dirigent kan er al eens een grapje af, maar in essentie is het eerder een ernstig concert, opgefleurd door dansers op mooie locaties doorheen Oostenrijk. Met 50 miljoen TV-kijkers is het immers een uitgelezen moment voor de toeristische dienst om Oostenrijk te promoten als het vakantieland. Waardepropositie: aanwezig kunnen zijn bij een select gezelschap bij een concert dat maar één keer per jaar doorgaat. Je kan er al eens mee uitpakken in je Facebook status.

Over naar André Rieu. Deze Nederlandse violist en orkestleider speelt al zo'n 20 jaar zalen en steden plat met zijn Johan Strauss Orchestra. Met het Nieuwjaarsconcert in Wenen heeft hij gemeen dat er veel Strauss muziek de revue passeert. Daar houdt de vergelijking zowat op. Concerten van André Rieu zijn veel meer dan een klassiek concert. Rieu stond in 2009 op de 6de plaats van bestverkopende artiesten na ondermeer Britney Spears, Metallica en Beyoncé. Dat is geen toeval. Zijn concerten neigen meer naar pop dan naar klassiek, ondanks de muziek. Enorm veel aandacht gaat uit naar decors en klederdracht. De vrouwelijke muzikanten dragen jurken die uit de tijd van Strauss lijken te dateren. Humor is ook een pijler van de concerten. Doel is het publiek een avond vermaak te geven. Dat ze op die manier ook nog kennis maken met klassieke muziek is in het beste geval aardig meegenomen. Het woord kitsch gaat al eens over de lippen als er in traditionele klassieke orkesten over Rieu wordt gesproken, maar het is wel kitsch die aanslaat. Ticketprijzen voor een Rieu concert variëren tussen 50 en 100 EUR en zijn dus voor een breed publiek haalbaar over de ganse wereld. Waardepropositie: een ontspannende avond met (licht)klassieke muziek tegen een betaalbare prijs.

2 klassieke concerten, 2 verschillende waardeproposities en business modellen. Rieu is een mooi voorbeeld van businessmodel innovatie door het aanboren van 'nieuwe klanten', in casu mensen die vroeger nooit naar klassieke concerten zouden gaan, maar door het extra show element die stap wel zetten. Voor wie vertrouwd is met het Blue Ocean Strategie canvas: hij slaagt erin nieuwe waardefactoren te creëren (show, openluchtlocaties, decor, klederdracht, humor) en andere te elimineren of reduceren (pluchen zetels, zware klassieke stukken, dure ticketprijzen).

Nieuwjaar is voorbij. Je kan je dus alvast inschrijven voor de loterij voor het volgende Nieuwjaarsconcert. Of je kan uiteraard alsnog een ticket kopen voor het concert van Rieu nu zondag in Brussel. Ik wens je een uitdagend en prettig 2017 waarin je nieuwe paden durft verkennen om je eigen leven en dat van de maatschappij te verrijken...

2 opmerkingen: