woensdag 6 juli 2011

Over innovatiekansen in uw ecosysteem...

Wie de kans heeft gehad om de begin dit jaar gelekte interne nota van de Nokia topman Stephen Elop door te nemen, zal merken dat hij spreekt over een evolutie van productinnovatie naar ecosysteem-innovatie. Niet dat hij de term heeft uitgevonden, maar de situatie waarin Nokia zich bevindt, drukt hem met de neus op de feiten. Terwijl Nokia traditioneel sterk ingezet heeft op het op de markt brengen van nieuwe GSM's, hebben concurrenten als Apple en Google zich sterker gericht op het creëren van systemen. Die systemen omvatten niet enkel de hardware en de software, maar ook applicaties (apps), de ontwikkelaars van die apps, adverteerders, sociale media... Juist door al die tentakels en samenwerkingen genereren zij marges. De vaststelling dat sommige telecom operatoren smartphones gratis weggeven gekoppeld aan een abonnement is ook veelzeggend voor de (toekomstige) intrinsieke waarde van het toestel zelf.

Vraag is natuurlijk of zo'n ecosysteem innovatie ook denkbaar is voor kmo's, op kleinere schaal, al dan niet ook in een B2B omgeving? Ik denk het wel. Zonder in detail te treden heb ik al kmo's gezien die, soms onbewust, met ideeën spelen om een ecosysteem te creëren. Ik denk bv. aan een productie-kmo die een specifieke component maakt. Die component is sterk variabel naargelang de toepassing en een belangrijke asset van het bedrijf is de kennis om nieuwe templates te designen om die component te fabriceren. Om meer export te genereren zou het bedrijf nieuwe vestigingen kunnen opstarten in het buitenland. In plaats daarvan wil het echter kiezen voor het opzetten van een kennisplatform waarin het samenwerkt met partners in diverse landen. Niet het product, maar wel de kennis wordt gevaloriseerd. De samenwerking kan daarenboven een hefboom zijn voor nieuwe co-ontwikkelingen met de partners.

Maar misschien kent u ook wel voorbeelden van Vlaamse bedrijven die slim inzetten op ecosysteem innovatie? Ze zijn welkom...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen