Om met de deur in huis te vallen: volgende verkeerde inschattingen lagen aan de basis van het falen van de start-up binnen de 2 jaar:
- te sterke focus op het product
- geen overleg met klanten voor de marktintroductie
- geen zicht op de grootte van de markt
- te weinig aandacht voor sales en intellectuele eigendom
- geen validatie van gemaakte veronderstellingen door contacten in de markt
Dat brengt de auteur tot de volgende 7 kritische vragen die elkeen die de opstart van een onderneming overweegt, zich moet stellen:
1) Ben je wel een ondernemer?
- Kan je beslissingen nemen met weinig informatie of ben je een eeuwige twijfelaar?
- Kan je mensen enthousiasmeren over je ideeën?
- Ben je volhardend genoeg om om te gaan met tegenslagen?
- Ben je zelf voldoende overtuigd over je slaagkansen?
2) Wat is de nood waarop je inspeelt?
- Vraag mensen hoe ze leven zonder je product/diensten.
- Vraag ze welke alternatieve ze daarvoor nu gebruiken.
3) Hoe groot is de markt?
4) Kunnen we een unieke positie innemen?
-positionering op lagere prijs, betere kwaliteit (maak het hard), gebruiksgemak, nieuwe functionaliteiten, nieuwe afzetkanalen...
5) Welk verdienmodel hanteer je en wie zal je betalen?
- Uit wie zijn zak zal het geld komen waarmee men mij betaalt?
- Hoe transfereert het geld van hen naar mijn bedrijf?
- Wat is de kost om een nieuwe klant te vergaren?
6) Waarom wij?
7) Waarom is nu het goede moment?
Op zich zijn bovenstaande vragen uiteraard niet wereldschokkend. En toch getuigt het verhaal van de schrijver hoe gemakkelijk ze over het hoofd worden gezien, ook (of mss vooral) door mensen met een goede, academische vorming.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten