woensdag 30 december 2009

De revival van de echte verhalenvertellers...

Wat volgt is fictief (fictieve bedrijfnaam Ecochemlease). Enige gelijkenis met bestaande personen, organisaties... is puur op toeval gebaseerd.

Tom is gelukkig getrouwd en heeft drie kinderen. Eigenlijk heeft hij alles om gelukkig te zijn, ware het niet dat zijn jongste dochter een stevige allergie heeft. Vanaf haar drie jaar kreeg ze frequent aanvallen van ademnood. Na het ondergaan van 10-tallen onderzoeken in evenveel verschillende ziekenhuizen, blijkt de allergie (6) afkomstig van synthetische detergenten. Ze blijkt geen alleenstaand geval, want volgens de dokters hebben steeds meer mensen hier last van. De oplossing ligt in het gebruik van specifieke enzymatische producten, maar die kunnen slechts eenmalig gebruikt worden en zijn daardoor uitzonderlijk duur. Tim is maar al te blij door het nieuwe businessconcept van Ecochemlease. De onderzoekers (2) binnen Ecochemlease stelden een geoctrooieerd (4) procédé op punt om enzymes met reinigende eigenschappen te reactiveren (3). Enzymes voor diverse toepassingen zijn al voorhanden. Ecochemlease biedt daarbij 100% garantie (9) op de afwezigheid van organische scheikundige stoffen die veelal oorzaak zijn van allergieën. Tom betaalt enkel de kost voor het 'lenen' (5) van de kit die na gebruik door Ecochemlease terug wordt gereactiveerd. Ook de nog resterende minerale voedingsstoffen worden daarbij herbruikt. Voor de verpakking betaalt hij niks als hij ze terug inlevert. Ecochemlease heeft een partnership afgesloten met de retailketen Dial (1) om vlot de kits in te zamelen en tegen minimale kost (10) te transporteren. Voor Tom's dochtertje en miljoenen andere mensen zijn deze nieuwe producten een noodzaak geworden om een gepaste hygiëne mogelijk te maken. Maar ook Tom en de andere huisgenoten zijn fervente gebruikers owv de milieuvriendelijkheid van het product (7).

Misschien hebt u gisteren uw kind of kleinkind nog een verhaaltje voorgelezen voor het slapen gaan? Dan maakt u misschien nog kans op een carrière als businessconsultant... Maar hebt u in dit verhaal ook de elementen herkend die het businessplan gestalte geven? En overtuigt dit verhaal u meer dan een slide waarop de feiten over het nieuwe producten sec worden opgelijst?

- sleutelpartners Dial (1)
- sleutelacties: distributie (1), onderzoek (2), reactivitatieprocédé dat breed inzetbaaris (3)
- sleutel resources: onderzoekers (2), octrooi op procédé (4)
- waardepropositie: verhuur van reinigingsmiddel (5), 100% garantie op afwezigheid allergenen (9)
- klantenrelatie: klantenbinding door lease concept
- distributiekanalen: retail (1)
- Klantensegmenten: stijgend segment uit noodzaak owv gezondheid (6), groeiend segment door duurzaamheidsfocus (7)
- Kostenstructuur: distributiekost (10), onderzoekskost (2), productiekost
- Inkomsten: prijs per gebruik (5)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen