woensdag 21 augustus 2013

Wat het Forer effect mij leert over innovatie...

Wat doet een mens na een lange bergwandeling in de Alpen en uitkijkend naar een uitgebreid galadiner? Hij ligt languit op het bed te relaxen met de zapper in de hand. Bij dat zappen passeert een Duitstalige zender waarop de lokale Madame Soleil haar best doet om alle onzekerheden voor de volgende week weer weg te nemen. Ook de Bogenschütze passeert daarbij de revue. Ik leer dat ik de volgende week iemand interessant zal ontmoeten, dat de toekomst mij tegemoet lacht, maar dat ik voldoende aandacht moet hebben voor een belangrijke beslissing. Iedere keer als zo'n horoscoop per toeval mijn blik kruist - ik probeer dat tot een minimum te beperken - moet ik terugdenken aan de wijze waarop de Vlaamse mentalist Gili dergelijke 'media' in hun broek zette.  Gili slaagt er perfect in om hun zogenaamde 6de zintuig te herleiden tot een aantal technieken waarmee iedere armzalige die met slechts 5 zintuigen bedeeld is, ook aan de slag kan gaan.

De astrologen van deze wereld verdienen hun geld dankzij 2 pijlers: mensen willen bedrogen worden en het Forer effect. De Amerikaanse psycholoog Bertram Forer bezorgde in 1948 aan zijn studenten een persoonlijkheidsanalyse en vroeg hen een score te geven voor het waarheidsgehalte van die beschrijving. De gemiddelde score was 84%. Wat zijn studenten niet wisten was dat ze allemaal dezelfde beschrijving kregen, gedestilleerd uit een aantal horoscopen van die week. Het Forer-effect was geboren: mensen gaan vage uitspraken over hun eigen persoon accepteren als erg typerende omschrijvingen zonder zich te realiseren dat die zelfde beschrijving ook voor andere mensen to the point is. Forer stelt dat we die vage beschrijving onbewust beginnen in te vullen met betekenisvolle en persoonlijke informatie, waardoor ze veel specifieker wordt dan die van het zogenaamde orakel.

Ik merk soms bij starters, maar ook bij meer mature bedrijven, dat ze blijkbaar het Forer-effect omarmen. Als je hen vraagt naar de unieke waarde van hun aanbod ten opzichte van concurrenten, krijg je beschrijvingen als: 'we gaan betere service leveren' of 'we gaan kortere levertijden hebben' of 'we zullen flexibeler zijn' of 'wij vinden onze klanten echt belangrijk'...Erg wijs wordt een mens daar niet van. Het moet zijn dat ze hopen dat hun potentiële klanten deze vage beschrijvingen zelf gaan concretiseren. Dat is 'helaas' veelal ijdele hoop uiteraard. Klanten verwachten geen horoscopisch advies en als dat wel het geval zou zijn, kun je je afvragen of je wel in de goede doelmarkt zit. Een verkoper die al beslist heeft om over te schakelen naar een andere leverancier zal zich allicht occasioneel wel eens bezondigen aan het Forer-effect om zijn beslissing te staven en zichzelf daarmee een goed gevoel te geven. Elke zichzelf respecterende verkoper zal in de verkoopsfase zelf echter weinig onder de indruk zijn van Madame-Soleil-achtige uitspraken. De beste manier om waarzeggers door de mand te doen vallen is door te vragen naar concrete informatie. De beste manier om je unieke klantenwaarde scherp te krijgen vraagt dezelfde benadering. Wat bedoelen we met betere service gaan leveren? Dat klanten minder tijd gaan verliezen door stilstand? Wat bedoelen we met 'minder tijd gaan verliezen'? Dat pannes sneller hersteld zullen worden. Wat bedoelen we met 'sneller hersteld zullen worden'? Dat we een interventie binnen de 24 uur garanderen. Dat is concreet... Of om het met de woorden van The Godfather te zeggen: "I'll make him (the client) an offer he cannot refuse."

En of de Duitse astrologe het bij het rechte eind had met haar voorspelling? Als je de beslissing om deze blog uiteindelijk toch te schrijven als belangrijk kunt beschouwen, wel...

11 opmerkingen:

  1. LENING AANBIEDING !!! Wij zijn ROBERTO KENNETH LENINGSMAATSCHAPPIJ Wij bieden zowel lang- als kortlopende leningfinanciering. Wij bieden veilige en vertrouwelijke leningen tegen een zeer lage rente van 3% per jaar, persoonlijke leningen, schuldconsolidatielening, risicodragend kapitaal, zakelijke lening, bedrijfsleningen, educatieve lening, woninglening en leningen om welke reden dan ook! Wij zijn het vertrouwde alternatief voor bankfinanciering en ons aanvraagproces is eenvoudig en duidelijk. Onze lening varieert van $ 5.000,00 tot $ 25.000.000,00. (Vijfentwintig miljoen dollar). Aanvullende informatie: we worden snel de particuliere, discrete en servicegeoriënteerde kredietkeuze voor algemene leningen. We zijn het bedrijf waar we terecht kunnen wanneer traditionele bronnen van leningen falen. Als je interesse hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via onderstaande e-mail: robertokennety@gmail.com

    Bedrijfsnaam: Roberto Loan Service
    Bedrijfse-mail: robertokennety@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Getuig hoe ik mijn financiële zorgen beëindig


    Gooday iedereen, we verstrekken leningen aan particulieren, bedrijven en samenwerkende instellingen Ik ben mevrouw Clency Dexter. Ik woon in Florida en ik ben een gelukkige vrouw vandaag, ik wil de heer PENDELIS WEALTH bedanken vanwege de leningaanbiedingen, een godfearingman . (HET IS WAAR) contact via: pwloancompany484@gmail.com


    Vriendelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Are you in financial crisis, looking for money to start your own business or to pay your bills? I got mine from Him. My blank ATM card can withdraw $ 2,000 daily. I got it from Her last week and now I have $14,000 for free. The blank ATM withdraws money from any ATM machines and there is no name on it, it is not traceable and now i have money for business and enough money for me and my family to live on . *email: int.hackers002@gmail.com

    GET YOUR BLANK ATM CREDIT CARD AT AFFORDABLE PRICE
    *He sell this cards to all our customers and interested buyers worldwide,the card has a daily withdrawal limit of $5000 and up to $50,000 spending limit in stores and unlimited on POS.*

    *email: int.hackers002@gmail.com

    *you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment
    +1(301) 329-5298

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beroep: Vastgoed / horeca
    functie: algemeen directeur
    Naam: Najwa Mohammed
    Stad: Miri, Malaysia
    Mijn lening kreeg ik: $10,5 miljoen
    rentevoet: 1%
    Mijn e-mail: najwamohammed369@gmail.com

    Hallo, ik dank allah almight voor de vriendelijkheid en zegeningen die ik kreeg van AASIMAHA ADILA LOAN FIRM dit jaar 2020, ik wil dat we dit medium mijn moslims in Maleisië laten, vorig jaar heb ik vaak een lening aangevraagd en ik ben dom, dit jaar Terwijl ik mijn zakelijk nieuws in Aljazeera bekeek, zag ik de naam AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM in een interview waarin ze hun pakketten uitlegden en hoe ze leningen en liefdadigheidsfondsen verstrekken aan degenen die dit jaar een bedrijf willen starten. Dus ik luisterde en nam contact met hen op met hun contacten op televisie, ik vroeg $ 10,5 miljoen aan, tegen een tarief van 1% en mijn lening werd goedgekeurd en ik kreeg mijn lening zo gemakkelijk mogelijk. Ik kreeg mijn lening en investeerde verder in het bezit van mijn man. Mijn man komt uit Indonesië, de overstroming die ons ouderlijk huis in Jakarta trof, sinds we de lening kregen, hebben we veel dingen geregeld en de bankschuld betaald. Als u een echte en legitieme leningmaatschappij wilt, kunt u zich nu aanmelden en uw lening krijgen. jezelf sterk te zijn en nooit op te geven. Hoe meer je valt, hoe sterker je wordt. Geef nooit op, wat er ook gebeurt. Doe een belofte aan je droom alsof je die aan je kind belooft. Ik hoop dat je een groter jaar hebt. Misschien zegene god ze god

    ALSTUBLIEFT NU
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naam: __ Hendi Zikri Didi
    Plaats: _________________ Melacca, Maleisië
    banen: _ Ondernemers
    Elke kennisgeving: ____ hendidi01@gmail.com

    Hallo allemaal, wees alsjeblieft voorzichtig met het krijgen van een lening hier, ik heb veel nep-leners op internet, ik ben bedrogen, ik gaf het bijna op, totdat ik een vriend ontmoette die net een lening had aangevraagd en hij kreeg een lening zonder druk, dus stelde hij me voor om AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM te legitimeren, heb ik $1,3 miljoen dollar aangevraagd. Ik heb mijn lening minder dan 2 uur slechts 1% zonder onderpand. Ik ben erg blij dat ik ben gered van het krijgen van een slechte schuld. dus ik adviseer iedereen hier een lening nodig te hebben om contact op te nemen met AASIMAHA en ik garandeer dat u uw lening krijgt.

    Applicatie / Contact Center

    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Name..Brian Günter Haugen
    Live In ..... Nordrhein-Westfalen
    Beruf ...... Business Executive
    Darlehensbetrag .... 250.000 €
    Darlehenszinsen .... 1%
    Religion: Katholizismus
    Meine E-Mail für jeden Equire; brianhuagen101@gmail.com

    Es wurde gesagt, dass das Leben nur dann wirklich in vollen Zügen genossen werden kann, wenn es Leiden und Schmerzen gegeben hat. Ich bin froh und dankbar, dass ich bei meiner Mizuho Bank, Ltd. Filiale Düsseldorf einen Kredit in Höhe von 250.000 € erhalten habe Bankkonto,. Sind Sie ein Mann oder eine Frau und haben einen Kredit beantragt und wurden von Ihrer Bank abgelehnt? Ich möchte Ihnen heute sagen, dass Sie einen Kredit von der besten Online-Firma erhalten können und nicht viele Dokumente ausfüllen müssen, sie haben auch einen guten Zinssatz von 1%. Ich wurde von einem Freund, der einen Kredit von ihnen erhalten hatte, der AASIMAHA ADILA LOAN COMPANY vorgestellt. Ich brauchte Bargeld und besuchte meine Bank. Sie sagten mir, dass ich wegen schlechter Kredite nicht qualifiziert sei, einen Kredit zu erhalten, und die Bankzinsen auch hoch. Ich bin jetzt glücklich, weil ich das große Geschäft meiner Träume aufbauen kann. Meine Zahlung wird bald beginnen. Verschwenden Sie keine Zeit mehr mit der Geschäftsbank mit dem hohen Zinssatz und wenden Sie AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM an, um Ihre Darlehensmittel zu erhalten. Sie sind sehr schnell zu genehmigten Darlehen und schreiben Ihr Konto am selben Tag des Antrags gut. Nein, zu viele Prozesse und Verfahren sind wie bei den Banken involviert. Die Darlehensfirma weiß nicht, dass ich diese guten Nachrichten teile. Sie können sie per E-Mail kontaktieren.
    Jetzt bewerben ..... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Meine E-Mail für jeden Equire; brianhuagen101@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. CHRISTMAS LOAN! CHRISTMAS LOAN !! CHRISTMAS LOAN !!! WE OFFER ALL TYPES OF LOANS AT 3%. WE CAN HELP ANYONE TO GET A LOAN, WITH SMOOTH AND EFFECTIVE SERVICES. I am Mr. Mike Morgan, in good standing, the money legitimate and reputable company Lender I lend money to people who need financial assistance. Do you have bad credit or do you need money to pay the bills? I want to use this medium to inform you that I am trustworthy to the beneficiary as I will be happy to offer you a loan. No credit check, 100% guaranteed. email: muthooth.finance@gmail.com
    Note: Only welcome serious people because we are legit and willing to fund loans for real people and serious. To return to us with the following information if you are interested:
    First and Last Name: Country: State: Phone: Amount Needed as Loan: Loan Duration: Sex: Workplace: Monthly Income:
    Once we receive your email, we will send you our loan conditions for the procedure. please contact our company email or whatsapp: Company email: muthooth.finance@gmail.com WhatsApp: +91-7428831341

    BeantwoordenVerwijderen

  8. I am here to share the experience my friends and family had with this guys, Octapustickets . we are very happy today because we succeeded to change our identity without any problem and using Cloned Programmed Credit Cards and increasing our Credit Score . credit cards Loaded with amounts of our choice which is withdrawn at any ATM smoothly They also provided us with Counterfeit Bank Notes Notes Top Grade . Today we live the life I have ever dreamed for my family , at first we thought it was impossible until we found this guy octapustickets and we talks on wicker me app I downloaded from App Store and talked to him with his ID (Octapustickets) and he changed my life , Thoughts and the way to see things . Today I make million moves things I dreamed of years back Omg ..

    Wickr Me : octapustickets
    EMAIL: pompanopapers1@protonmail.com
    Whatsapp: +1408-872-5899
    TELEGRAM : @OCTAPUSTICKETS
    Visit: https://noveltydmvexperts.com/blank-credit-card-template-buy-credit-card-online-prepaid-buy-credit-card-information/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dringende lening aanbieding.

    Gegroet, Is er een dringende behoefte aan een dringende lening, betaling van rekeningen, aankoop van onroerend goed, bedrijf, enz.? Een betrouwbare kredietverstrekker? Dit is uw kans. Wij bieden leningen aan met een rente van 2%. Stuur ons een e-mail voor de lening: ( inforamzanloan@gmail.com )

    BeantwoordenVerwijderen
  10. JOIN THE GREAT ILLUMINATI BROTHERHOOD TODAY AND LIVE A BETTER AND HAPPY LIFE. WELCOME TO THE GREAT TEMPLE OF RICHES,FAME AND POWERS. Are you a business,Man or woman,politician,musician,pastor,lawyer,actor,actress,banker, and you. want to be rich, powerful and be famous in life. You can achieve your dreams by being a member of the Great ILLUMINATI brotherhood. With this all your dreams and heart desire can be fully accomplish, if you really want to be a member of the great ILLUMINATI brotherhood, Note: New members are rewarded with 1,000,000 US Dollars A Golden Ring and a monthly payment of 50k$ will be offered, that will protect and guild you from enemies, and a free visa to the temple. No human sacrifices or sharing of blood .if you are really interested contact us today on via email: illuminatitemplemas999@gmail.com OR whatsapp +1 4695879337

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo allemaal, ik heb geld verloren aan zoveel bedrijven die beweerden echte geldschieters te zijn, maar al mijn inspanningen zijn tevergeefs geweest, ik heb meer dan 3500 euro verloren aan nepgeldschieters die beweren te zijn wat ze niet zijn. Totdat mijn vriend me voorstelde aan de juiste geldschieter die ik contacteerde en ik met succes een lening van hen kreeg in slechts 48 uur, zou ik iedereen die op zoek is naar een lening zonder angst aanraden om contact met hen op te nemen via e-mail:lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    BeantwoordenVerwijderen