Er
zijn allicht weinig ondernemers die zo tot de verbeelding spreken als Richard
Branson. Er zijn allicht weinig merken
die zo tot de verbeelding spreken als Virgin. Uiteraard zijn er een dozijn
andere merken die dezelfde of zelfs meer marktwaarde hebben. Maar er is slechts
één Virgin, een merk dat velen onder u zullen verbinden met speels, uitdagend
en humoristisch (denk aan de gewaagde reclamestunts). Niet voor niks de kernwaarden van het bedrijf, maar ook volledig in lijn met haar oprichter. In zijn boek 'Succes in Zaken', praat Branson openhartig over de wijze waarop hij met
diverse ondernemersdilemma’s omgaat. Opgedeeld in 76 korte hoofdstukken komen veel
denkbare uitdagingen aan bod waar elke ondernemer wel eens tegenop loopt. Een bloemlezing
via de innovatiefilter resulteert in de selectie van de volgende 8 tips…
1) De
menselijke factor in een onderneming. Bij Virgin is de eerste prioriteit
medewerkers tevreden stellen. Dat resulteert immers in tevreden klanten en dat
resulteert dan weer in winst en dus tevreden aandeelhouders. Veel
dienstenbedrijven zouden door echt in te spelen op het maximaliseren van de klantenervaring
hun voordeel kunnen doen.
2) De
beste klantenservice is een keten. De zwakste schakel bepaalt de echte service. Virgin hecht enorm veel aandacht aan
empowerment van mensen die in direct contact komen met de klant. Zij mogen
algemene regels overroepen als ze daardoor de klantenervaring (bv. bij klachten)
kunnen verhogen.
3) De
strijd tegen de grote jongens. Het is
omzeggens een mantra bij Virgin dat sectoren waarin grote spelers overheersen,
kansen bieden voor jonge, energieke bedrijven door bv. sterk in te zetten op
uitmuntende klantenservice en innovatie. Meteen de reden dat Virgin kiest om de eigen
bedrijven soms klein te houden door ze te splitsen. Hieraan gekoppeld hecht
Branson enorm veel belang aan intrapreneurship: medewerkers krijgen kansen tot
initiatief nemen en ruimte om fouten te maken. Vooral dat laatste is
belangrijk tenzij je ze de volgende week op de payroll van je concurrent wil zien staan.
4) Als
investeerder heeft Branson volgende tips voor starters die kapitaal zoeken: Wat
heeft de andere eraan? Wees concreet. Neem het fanatiek op voor je bedrijf. Bewijs
dat de groei duurzaam is. Laat zien dat je een sterk team hebt. Maar vooral: ‘Keep
it simple, stupid. Bij veel beschrijvingen van innovatieprojecten zie ik bij de eerste lezing ook het bos door de bomen niet meer. Geef me 1 dag en ik schrijf
je een businessplan van 30 bladzijden. Geef me 10 dagen en ik schrijf er één
van 10 bladzijden.
5) Beschouw
risico als een kans, maar weet waar de nooduitgang ligt. Het is typisch een
probleem bij innovatieve starters, zeker als ze uit academische middens komen,
dat die nooduitgang te laat wordt opgezocht.
6) Een
bedrijf waar medewerkers te vaak het woord ‘ze’ gebruiken is een bedrijf met
problemen. Dit behoeft geen verdere uitleg.
7) Veranderingen
zijn goed, mits je ze onder controle hebt. Wat veranderingen betreft, deel ik het geloof
van Branson dat maatschappelijke verandering die echt nodig is om het tij te
keren (sociaal en ecologisch) zal moeten komen van gedreven ondernemers. Enorm veel innovatiekansen
bieden zich op dat vlak aan.
8) Ook
Branson is trouwens een believer van het ‘nieuwe werken’ omdat historisch gegroeide
werkstructuren achterhaald zijn en creativiteit eerder remmen dan bevorderen.
Laat
één ding duidelijk zijn: samenvattingen en besprekingen, ook de deze, doen
onrecht aan de boeken van Branson. Hun meerwaarde zit immers in het
inspirerende. Op het einde van het boek heb je echt het gevoel: Screw it, let’s
do it. Niet toevallig een ander boek van
hem …
Geen opmerkingen:
Een reactie posten