Woensdag 24 oktober 2012: Opstart van
Antwerp Smart Region Link, een nieuw netwerkinitiatief om bedrijven en
kenniswereld sterker te laten samenwerken. Tijdens het belangrijkste onderdeel
van de avond, de receptie, had ik het
genoegen om in gesprek te geraken met Mick Breemans, Voorzitter van VKW-Kempen,
Voorzitter van Ecover en voorheen zelf meer dan 15 jaar algemeen directeur en CEO
van datzelfde Ecover. Hopelijk is Ecover u niet onbekend. Zelf ben ik nogal een
trouwe fan van het bedrijf en merk geworden: menig Ecover-product gaat frequent
door of op mijn handen. Sommige ondernemers hebben een visie waar het hart van
vol is en dus ook de mond van overloopt. Zo ook Mick Breemans. Nog geen 5
minuten in gesprek had hij zijn visie al in geuren en kleuren uitgelegd: “wij
hebben in de beginjaren lang gedacht dat we ecologische producten verkochten
die toevallig ook wasten, nu produceren en verkopen wij echter wasproducten die zo
ecologisch mogelijk zijn. Heel die transitie staat mooi beschreven in een boek
dat ik schreef: Ecologica. Ik stuur u morgen een exemplaar toe.”
Zondag 10 februari 2013: ik sla het
laatste blad om van Ecologica. Voor wie enige
affiliatie heeft met Ecover als merk, is
het boek tout court een aanrader om wat meer achtergrond te krijgen over dit
bedrijf dat toch al 30 jaar op de economische kaart staat. Het startte kleinschalig met de
productie van de eerste fosfaatvrije wasmiddelen op een kleine boerderij door
Frans Bogaerts en dat in tijden waarin fosfaten in wasmiddelen nog als
onmisbaar werden gezien. 30 jaar later
is Ecover uitgegroeid tot een bedrijf actief in diverse landen, met in 2011 nog de overname van Method, een overname die het bedrijf ook in de VS op de kaart wil zetten.
Wat er in die 30 jaar gebeurd is, lijkt me een mooi staaltje van het koppig vasthouden aan een visie ook al garandeert dat niet bepaald de weg van de minste weerstand. Aangezien het ganse duurzaamheidsdenken zelfs nu nog maar in de kinderschoenen staat, kunnen veel ondernemers alvast hun voordeel doen met het lezen van dit boek. Maar het boek maakt vooral ook gewoon duidelijk met welke problemen een (duurzaam) bedrijf geconfronteerd wordt:
Wat er in die 30 jaar gebeurd is, lijkt me een mooi staaltje van het koppig vasthouden aan een visie ook al garandeert dat niet bepaald de weg van de minste weerstand. Aangezien het ganse duurzaamheidsdenken zelfs nu nog maar in de kinderschoenen staat, kunnen veel ondernemers alvast hun voordeel doen met het lezen van dit boek. Maar het boek maakt vooral ook gewoon duidelijk met welke problemen een (duurzaam) bedrijf geconfronteerd wordt:
- Het verzoenen van de noden van verschillende marktsegmenten is een opdracht. Het verschil in verwachtingen tussen de ecologische diehards (‘donkergroenen’) en de ‘lichtgroene’ consumenten die later aan boord kwamen bijvoorbeeld. Zonder de eerste groep had Ecover zijn beginjaren niet overleefd. De tweede groeiende groep is echter noodzakelijk voor verdere economische groei. Terwijl de eerste groep elke milieu-impact verwerpt, vertrekt de tweede groep van het wasresultaat, wil daarop niet inboeten, maar wil dat wasresultaat bereiken met een minimale milieu-impact. Met een zelfde merk die twee doelgroepen bereiken, is best een ambitieuze uitdaging. Het boek maakt ook duidelijk dat Ecover daar in het verleden problemen mee gehad heeft.
- De sprong van kleinschalige productie naar massaproductie is een kritische stap. Duurzaam produceren is soms net iets gemakkelijker op een kleine, ambachtelijke schaal. Uitdaging is om dus bij opschaling dezelfde duurzaamheidscriteria te blijven hanteren. Ecover heeft dit bv. gedaan door bewust meer te investeren in haar fabrieken in Malle en Boulogne-sur-Mer.
- Wie zijn duurzame kop boven het maaiveld steekt, komt soms in de vuurlinie. Ecover gebruikt geen diertesten, uitgezonderd testen op watervlooien. Dat werd haar op een gegeven moment toch zwaar aangerekend door The Vegean Society, een veganistische organisatie. Hoewel het mag, gebruikt Ecover sinds toen niet meer het logo ‘niet getest op dieren’. De beste leerlingen in de klas worden natuurlijk extra in het oog gehouden. Het doet wat denken aan de opmerkingen die vegetariërs krijgen als ze toch bepaalde dierlijke producten als eieren consumeren.
- Een sterke visie is ook een leidraad bij innovatieprocessen. Wat doe je bv. met enzymen afkomstig van genetisch gemanipuleerde micro-organismen. In het geval van Ecover: lang de kat uit de boom kijken om meer zekerheid te krijgen dat de negatieve milieu-impact minimaal is. Uiteindelijk zette het bedrijf toch de stap omdat de productie van de originele enzymen was stopgezet. De stap naar gemodificeerde enzymen (zogenaamde designer-enzymen) maakt het bedrijf dan weer bewust niet.
Als
één ding wel duidelijk wordt uit het boek, dan is het hoe belangrijk
communicatie is. Veel aandacht om de bedrijfsvisie te communiceren naar alle
stakeholders (medewerkers, bestuurders, klanten, leveranciers, politici, pers,…)
is een must voor bedrijven die opteren voor een transitie naar meer duurzaam
ondernemerschap. Consumenten beginnen gelukkig stilaan wel een verschil te zien
tussen bedrijven die duurzaamheid echt omarmen en bedrijven waarbij
duurzaamheid vakkundig wordt ingezet als ‘green window dressing’.
“Hopelijk
is de inhoud nog steeds relevant. Veel duurzaam leesgenot” was de persoonlijke
boodschap van Mick Breemans in mijn versie van Ecologica. Laat één ding
duidelijk zijn: het boek (uit 2009) is meer dan ooit relevant. Duurzaam ondernemen
staat nog maar in haar kinderschoenen. Innovatie is een belangrijke katalysator om de sector tot volwassenheid te laten groeien. Gelukkig hebben we in Vlaanderen al een jongvolwassene als Ecover …
Geen opmerkingen:
Een reactie posten