woensdag 29 juni 2011

Hoe ook een landbouwer kan uitblinken door innovatie...

Vorige week ging ik op teambuilding naar een boerderij (olé-ola)
U weet wel met zo'n stal en heel wat koeien erbij (olé-ola)
En wat ik daar hoorde heeft me blij gemaakt (olé-ola)
Wat ik daar hoorde heeft mij diep geraakt (olé-ola)
Ik hoorde daar een verhaal over een innovatieve boerderij (olé-ola)
O mensen, mensen, dat was nog eens een boerderij (olé-ola)
niet zoals vlakbij, waar menige uitgelaten koe
's morgensvroeg met goed gevulde uier en een wezenloze
blik in haar ogen moet luisteren naar een mummelende boer (olé-ola)
neenee, het was een ondernemende boer hoor
en creatief door en door

En ik bezweer u beminde lezers:

Het was een voorbeeld
Het was een voorbeeld
Het was een voorbeeld
Een voorbeeld voor elkeen

En toen dacht ik beminde lezers

Waarom hebben veel kmo's toch zo'n schrik van innoveren (olé-ola)
Overweegt de angst dat vernieuwen hun zou kunnen bezeren (olé-ola)
Zwijg me van die grote innovatoren uit Silicon Valley (olé-ola)
Spreek me liever over een innovatieve kmo uit Retie (olé-ola)
Zwijg me van die gasten met hun onbeperkte budgetten (olé-ola)
Spreek me liever over kmo's die met weinig geld grenzen in hun sector verzetten (olé-ola)

En geef me vuur
En geef me vuur
Nee geen lucifer natuurlijk
Maar passie elk uur

Met dank aan Raymond Van Het Groenewoud voor de inspiratie.



Afgelopen woensdagavond verzamelden een deel peters van PLATO-Kempen voor een teambuilding activiteit in de Sint-Jozefhoeve in Balen. De hoeve behoort tot het bovenste 10%-segment (in melkcapaciteit) in Vlaanderen. Op zich is dit al een teken aan de wand  van het ondernemerschap, dat in casu boer en boerin kenmerken. Maar het bedrijf is een prachtig voorbeeld van hoe creativiteit, innovatie en landbouw hand in hand kunnen gaan. Enkele feiten op een rij:

1) toen het koppel (Marina en Luc) merkte dat er steeds meer vragen kwam van scholen voor educatie op de boerderij hebben ze een volledig educatief programma ontworpen. Zo is er ondermeer een KOEkeloerepad met doe-opdrachten. Ondertussen passeren daar jaarlijks al 100 groepen. Kinderen krijgen niet

2) Kinderen zien de boerderij via het school en willen dat delen met vrienden. Gevolg: Marina en Luc krijgen vragen om verjaardagsfeestjes te houden op de boerderij. Na wat gebrainstorm, wordt een beestenkar volledig opgefraaid tot een Struesselkar. Jarige en vrienden worden thuis opgehaald met kar en tractor en op de boerderij vergast met enkele doe-spelletjes en pannenkoeken.

3)Ouders komen zo in contact met de boerderij en die ouders werken bij bedrijven. Dus belde er op een dag een bedrijf om op de boerderij een teambuilding te doen. Boer en boerin sloegen de handen in mekaar met een designer (open innovatie noemen we dat) en creëerden een wereldwijd uniek teambuilding programma ('t pure weigevoel, of meer 'wij' op de 'wei') waar teambuilding, plattelandsbeleving en natuur hand in hand gaan. na woensdag kan ik bevestigen dat dit echt een aanrader.

4) Ondertussen engageerde de boerderij zich ook tot het inschakelen van jeugddelinquenten op de boerderij als onderdeel van een reïntegratieproces.

Kortom: een prachtig voorbeeld van een landbouwbedrijf dat door goed te luisteren naar de markt (en dat ruimer dan directe klanten) en door durf om te diversifiëren innovatie hoog in het vaandel draagt. En ongetwijfeld zit het volgende idee al te rijpen...

Meer info over de hoeve: http://www.sintjozefhoeve.be/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten