woensdag 7 maart 2012

Innoveren vraagt de wendbaarheid van een havik...

Via diverse kanalen vallen er in mijn mailbox wel eens youtube filmpjes binnen. De meeste hebben hoogstens de verdienste dat ze even de geest verstrooien, al is het belang daarvan in de serieux-de-temps waarin we leven nu ook weer niet te onderschatten. Maar soms zit er tussen die niet aflatende stroom van infotainment een parel, die bestaande inzichten associeert met nieuwe. Een mooi voorbeeld daarvan is dit kort extract uit een documentaire op BBC2 over de vliegkunsten van Ellie, de Havik. Het filmpje beschrijft kort een experiment waarbij de havik een prooi krijgt aangeleverd aan de ommezijde van de wand. Die prooi is alleen te bereiken via een opening in de wand. Aan de andere zijde staat een high speed camera die het mogelijk maakt om de beelden van de havik sterk te vertragen. Wat blijkt uit experimenten met enkele verschillende vormen van openingen: de havik is in staat om zijn vlieggedrag steeds aan te passen om zich snel door de opening te begeven. Het doet de commentaarstem besluiten: "Amazing, Ellie turns the situation to her advantage". Een sterk voorbeeld van wendbaarheid...

Ook bij innovatie verandert de omgeving snel. De marktomstandigheden bij opstart van een innovatieproject kunnen achterhaald zijn tegen dat de marktintroductie mogelijk is. En dan heb ik het niet over de klassieke  van serendipiteit, waarbij een "mislukte" ontwikkeling uitdraait op een groot succes door het kiezen van een andere toepassing, genre de post-it of de magnetron. Ik heb het wel over bedrijven die bij innovatie onder ogen zien dat het belangrijk is om inzichten aan te passen aan nieuwe evoluties in de omgeving.   Een startend bedrijf dat ik begeleidde anno 2009, had een prachtig idee om een digitale krantenshop te maken. Eén jaar van ontwikkelen later was de iPad bezig met de markt te veroveren en was Apple  bezig met contracten af te sluiten met uitgeverijen. Over wijziging van marktomstandigheden gesproken... Maar het bedrijf was overtuigd van zijn technologie en kunde. De 'opening in de wand was van vorm gewijzigd' om 'de prooi' te bereiken dus was een andere strategie nodig. Van een digitale krantenshop naar een digitale, mobiel consulteerbare, back-office van sales documenten die any place, any time door verkopers kan geconsulteerd worden en interactiviteit bij klanten toelaat, is niet zo'n grote stap op technologisch vlak. Op vlak van businessmodel zijn er uiteraard wel beduidende verschillen.

Agility, het actuele buzz-woord in innovatiemanagement, soms ook metaforisch uitgedrukt als de vloeibare organisaties, is natuurlijk niks nieuws. Organisaties die vlot inspeelden op wijzigende marktomstandigheden, zijn historisch gezien altijd de meest succesvolle geweest. Maar nieuw is wel dat die wendbaarheid een must is geworden om als bedrijf levensvatbaar te blijven. Nog te vaak zien kmo's pas de nood tot verandering als het water het schip binnenloopt. Verandering krijgt dan hoe dan ook een negatieve connotatie. Verandering die ingezet wordt om sterker te worden, creëert daarentegen een positieve dynamiek binnen de organisatie.  'Change before you have to" mag als mantra hangen in elke directiekamer...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen