woensdag 7 april 2010

Open innovatie kan helaas ook mislukken...

Niet openstaan voor 'open innovatie' is in dit decennium bijna te vergelijken met het afwijzen van internet als communicatiemedium. Voorbeelden dat het verkeerd gebruiken van internet zware gevolgen kan hebben voor een bedrijfsimago zijn legio. Of vindt u ook dat alle websites er fris gewassen uit zien? Geloven dat het middel 'open innovatie' ook garant staat voor succes is al even naief helaas. Recent sprak ik een bedrijfsleider die dit ondertussen helaas aan den lijve had ervaren. Wanneer twee partijen een samenwerking aanknopen om samen te innoveren doen ze dat uiteraard beiden met een specifiek doel voor ogen. Uiteraard zei ik? Wel, hier wringt vaak het schoentje voor het eerst. Is dat doel immers gedragen intern in beide organisaties? Wat helpen goede cont(r)acten tussen beide CEO's als er bij een van beide bedrijven storende elementen zitten, lees teams (R&D, marketing, productie,...) die geen heil zien in de samenwerking of zelfs eerder een bedreiging. Dat is nu net wat er bij de bedrijfspartner van mijn gesprekspartner haperde. Het 'not invented here' virus was bij de betrokken R&D afdeling helaas nog niet bestreden. Conclusie: snel, snel in een samenwerking stappen om innovatiesynergie te genereren kan soms contraproductief. Elkaar wat besnuffelen (ook op lagere niveaus dan de CEO) om de echte wil tot samenwerking beter te (h)erkennen, vermijdt een snelle relatiebreuk.